Fonográf - FG-4 (1976/1994) Hungaroton/Gong Records
A Fonográf együttes FG-4 című lemeze több szempontból is kilóg a már megjelent és a későbbi Fonográf albumok sorából. Kezdjük a lemez címével: FG-4, vagyis Fonográf IV, gondolhatnánk, az együttes soron következő, negyedik lemezének burkolt elnevezése. De nem, mert mily meglepő, az FG-4 a harmadik lemeze az együttesnek, és egy kitalált bolygónak a neve, ami nem más tulajdonképpen, mint maga a Föld.
"Téridőn átszelő hullámokon
hajnalban értem az „FG - 4''- re
Tágra nyílt szemekkel eszméltem fel
ismerős táj volt az „FG - 4''- es föld
Ez a Föld"
A "kilógás" ténye pont ebből a fikcióból eredeztethető, mivel ehhez a SCI-FI metodikához nagyon nehezen illik a Fonográftól és elődeitől (Illés, Tolcsvayék és a Tró) már megszokott country-rock fíling, így a hangszerarzenálban lényegesen nagyobb szerepet kap a szintetizátor, az egzotikus ütősök pedig kiválóan harmonizálnak a monumentális nagyzenekari, énekkari hangzással. Ezeket a hangszerelési praktikákat még nem tapasztaltuk meg az együttes eddigi felvételein, mint ahogy a szövegek is elrugaszkodnak a megszokottól, tökéletesen alkalmazkodik a téma adta "felfoghatatlansághoz".
"Figyeld meg a tér és idő viszonyokat
a startpont adott koordinátarendszerét
jegyezd fel a lehető útirányokat
s a pályán tartó csillagok nevét"
Azért a Fonográf sem hazudtolta meg magát, és nem kelünk fel a fotelből üres kézzel a lemez meghallgatása után, ha a slágerekre gondolunk. Mert ezen az albumon is gondoskodtak róla, hogy legyen mit énekelni a fürdőszobában, dúdolni porszívózás közben, hiszen a Levél a távolból, a Zöld, sárga rózsa, vagy a Végtelen szerelem nem csak slágergyanús felvételek, hanem slágerek is voltak, most is azok, és szerintem azok is maradnak.
A lemezen közreműködők:
SZÖRÉNYI LEVENTE - gitár, ének
BRÓDY JÁNOS - gitár, steel gitár
TOLCSVAY LÁSZLÓ - ének, billentyűsök, gitár, szájharmónika
SZÖRÉNYI SZABOLCS - gitár, ének
NÉMETH OSZKÁR - dobok, ütőhangszerek
DELY ISTVÁN - konga
DELY LÁSZLÓ - konga
TOLCSVAY BÉLA - akusztikus gitár - konga
A MAGYAR RÁDIÓ ÉS TELEVÍZIÓ SZIMFÓNIKUS ZENEKARA
BALASSA P. TAMÁS - karmester
A MAGYAR RÁDIÓ ÉS TELEVÍZIÓ KÓRUSA
SAPSZON FERENC - karmester
A lemez tartalma:
[1] Preludium (Tolcsvay László, Szörényi levente) - 5:41
[2] Koordináták (Szörényi levente-Bródy János) - 6:28
[3] A tiszta ég (Tolcsvay László-Bródy János) - 4:33
[4] FG-4 (Szörényi levente-Bródy János) - 5:44
[5] Levél a távolból (Szörényi levente-Bródy János) - 2:58
[6] Ádám (Tolcsvay László-Bródy János) - 3:35
[7] Zöld sárga rózsa (Móricz Mihály-Bródy János) - 2:41
[8] Végtelen szerelem (Tolcsvay László-Bródy János) - 2:50
[9] És jöttek ők (Tolcsvay László-Bródy János) - 4:19
[10] Csillagfelhő (Tolcsvay László-Bródy János) - 6:17
A feltöltés, és az ajáló Barnus munkája.
hallgató · 731 weeks ago
Per Spegulo · 730 weeks ago
Megbocsásson, de szeretném kijavítani, már csak azért is, mert az FG-4 az egyik kedvenc lemezem, amit "rongyosra" hallgattam.
Rossz ugyanis a felkonf. Tudom, látom, érzem, hogy mástól vette át- de látható, hogy elég fiatal lehet, ha nem gondolkodott el ezen sorok valóságtartalmán. Mármint az FG-4 nevezeten. Mármint, ami a 4-es számra vonatkozik.
Az FG-4 ugyanis NEM a harmadik lemeze a Fonográf együttesnek, hanem tényleg a "negyedik", tehát nem kell meglepődnünk, mint teszik azt más hozzá ne értők. Tessék, szíveskedjen megnézni az Illés együttes lemezeit! Megvan? Valószínűleg képben van, hiszen ha valaki ért a zenéhez, a muzsikához, a zenei kultúrához, a zenei ízléshez, az éppen Ön (és ezt most dicséretnek szántam, mert Ön hiánypótló munkát folytat - bár sokan "kalóznak" tekinthetik, de ezzel, ugye, nem foglalkozunk - és én, magam, személyesen nagyon nagyra becsülöm! munkáját! sőt haszonélvezője vagyok. A kitartását és a magyar kultúra iránti hűségét mindenkinek nagyra kell becsülnie! [Na, mostantól már nem moshatja le magáról a fizetett hozzászólókat foglalkoztató vádját, mely vád gyalázatos, de nem tudja kikerülni - mármint az ostobák miatt.)
No, térjünk vissza a témánkhoz! Amikor az Illés együttes (by Erdős) "felbomlik", utána nem is sok idővel megjelenik Szörényi Leventének egy ún. "szóló" lemeze.
No, kérem, ez az FG-1 - ez a Fonográf első lemeze, tessenek szíveskedni megnézni eme "szóló" lemez "közreműködői": no, kérem, ők a jövendőbeli és ekkor be nem vallott (lsd: Erdős eftárs) Fonográf együttese - tehát kijön az a "4"-es szám.
Így azt gondolhatnánk, hogy az FG-4 valójában a Fonográf együttes rendkívüli, ám kiváló - és a sorból kiejthető - harmadik nagylemeze, ám az valójában, ténylegesen a NEGYEDIK. Tényleg, tessenek megszámolni! Ez a Negyedik nagylemez. Tehát nincs semmi baj! Kérem, nyugodjon meg! Semmi sci-fi nincs a kérdésben, pláne, ha ismerné Sz.L. abszolút a kérdéstől eltérő véleményét...
Köszönöm, hogy elolvasta soraimat, mint egy nagyon régi "f(F)onográfos"-ét...
Levin · 730 weeks ago
Köszönöm kedves soraidat és jobbító szándékú észrevételeidet. Bocsáss meg a tegezésért, de egyrészt a neten ez természetes, másrészt biztosan én vagyok az idősebb :))
Nekem több ízben volt szerencsém a Bosch Klubban Illést hallgatni, s máig féltve őrzött kincsem az Illés tagsági.
Szörényi szólólemeze, mint első Fonográf album, hát ezen lehet vitatkozni, a felvételeken közreműködők ugyanis nem kifejezetten tekinthetők a későbbi Fonográf jövendőbeli tagjainak.
Lássuk csak:
Szörényi Levente - ének, akusztikus gitár, elektromos gitár
Tolcsvay László - ének, zongora, szintetizátor, akusztikus gitár, szájharmonika
Bródy János - steel gitár
Szörényi Szabolcs - ének, basszusgitár
Móriczy Mihály - ének, akusztikus gitár, elektromos gitár, szintetizátor
Papp Gyula - orgona
Balázs Gábor - nagybõgõ
Huszty Bea - hegedû
Dobay András - banjo
Pásztory Zoltán - timpani, tamburin, konga
Németh Oszkár - dobok
Bódi Magdi, Várszegi Éva - ének
Herczku Annamária - ének
De tulajdonképpen mindegy is, hogy az FG-4 a harmadik, vagy negyedik Fonográf nagylemez, a lényeg ugyanis a rajta lévő zene, ami egyértelműen jó.
Annak idején, amikor hallgattam, az egyik szemem sírt (az Illés, és Lajos miatt), a másik szemem pedig nevetett a zene miatt, amelyben csak egy volt a színek közül a később egy időre eluralkodott western zene.
Köszönöm, hogy megosztottuk egymással gondolatainkat.
Levin · 730 weeks ago
Az előbbi hozzászólásom utolsó mondata:"Annak idején, amikor hallgattam, az egyik szemem sírt (az Illés, és Lajos miatt), a másik szemem pedig nevetett a zene miatt, amelyben csak egy volt a színek közül a később egy időre eluralkodott western zene."
természetesen a Szörényi szólóalbumra vonatkozik.
Per Spegulo · 730 weeks ago
Egyrészről maga a zene miatt volt titokzatos az album. Először történt nagyzenekari hangzás egy "hitványabb műfajhoz" tartozó lemezen.
Másrészről nem tudom figyelted-e a borítót, amit az én koromban mindenki nagyítóval, órákig tartó vitában és baráti beszélgetések közben elemzett, vitatkozott késhegyre menően minden apróságon, mára már feleslegesnek tűnő részletkérdésen.
Mi "fonográfosok" - mert ez az én köreimben egyféle lesújtó jelző volt ránk - külön felhívtuk rá a figyelmet, hogy ez az első markáns "ellenálló" lemez, hiszen ez volt az első, amin szemétdombon, füstölő gyárkémények magasságában készült a borító kép elkészítése. A mi generációkban azonnal beugrott a híres "Gyárkémények bodros füstje" kezdetű úttörődal (ami mára inkább a környezetszennyezők dala) ami arra utalt, hogy a rendszerről, a máról szól a lemez és Leventéék véleménye erről igencsak negatív, hiszen egy szeméthegy tetején ülnek. (Akkor még ki gondolt Bródy később előkerülő ügynöki jelentéseire... a szemünkben ők voltak a "korszellem"... a harcos ifjúság.)
És ami a lényeg: piknikező társaság, látszólagos szenvtelenség, senki sem néz a szocializmus építését jelképező kémények irányába (Szabolcs majdnem, de ez attól lehetett - magyaráztuk - mert nem sört ivott, hanem az asztalon lévő ballonos szódát, és biztosan megártott neki. A víz.)
A kellékek régiek - ami számunkra a múlt értékeinek igenlését jelentette (az üvegszifonról már beszéltem, de ott van a régi harmonikás Leica is). Mi így láttuk. És hirdettük. Mint próféciát.
És amikor azt mondták ránk, hogy "de nagy barmok vagytok - ez belemagyarázás!" a legvégén jöttünk elő a cáfolhatatlan bizonyítékkal: a bal oldalon lévő Fonográf zászlóval.
Ez ugyanis egy örsi zászló rúdján van (Tehát - mondtuk - kinevetik az egész kommunista ideológiát.).
De emellett még az is tény, hogy fehér alapon van a vörös korong. (Azaz . mondtuk - a fehér zászló az Ország, a magyarság, amire rátelepszik a nagy vörösre meszelt félteke - Lsd: a híres Beatrice baboskendő háttérmagyarázatait, de hol vol ekkor mér Ricse?)
És mivel a vörös(ök) rátelep(ednek)szik a magyarságra, ezért az úgy tiltakozik, hogy megfordult - ezért van a Fonográf (mint retrográd jelkép) fejjel lefele.
Szóval, nem tudom így történt-e, így készítették-e a felvételt, mindenesetre nekünk ezt mondta és ezért ezt hirdettük, suttogtuk, morogtuk. Így lett egy zenekar, egy lemez, egy borító önmagán túlmutató szimbólum és jelkép. Persze - ahogy ezek szerint biztosan emlékszel - ez volt az a kor, a fortélyos félelem 2.0 időszaka, amikor mindenki megtanult a sorok között olvasni, aki élni, boldogulni akart. Hisz tudtuk azt is, hogy "ők" tudják, hogy mi tudjuk.
Az "egyik szem, másik szem"-et értem már és köszönöm a beszélgetést, azt is, hogy megoszthattam veled ifjúságom egy lényeges suttogó propagandáját.
Tudod: az öregség ott kezdődik, amikor megjelennek az emlékek.
Ezért örök fiatalok a szenilisek... :-)