2011. május 11., szerda

Korál - Korál (1980) Hungaroton

"Hammond orgona- és koncertzongora-futamokkal, Keith Emersonos hanghatásokkal, hatvantagú kórussal és kontrasztos, dinamikai hangsúlyokkal kezdődik a Korál első nagylemeze. Erre a nagylemezre sokáig vártunk, de talán nem is baj — a korábbi munkák alapján nem alakíthatnánk ki ennyire kedvező véleményt. Az együttes két évvel ezelőtti megalakulását követően ugyanis nyilvánvaló volt, hogy a Korál nem nyújt többet a hatvanas évek végének angolszász rockzenei utánérzéseinél, sőt, a dalok többségének természetes kötődése folytán az 1972-es és 73-as sikeres Taurus korszak felelevenítésénél. A jelenlegi és lemezre rögzített program viszont — ha nem is túl merészen —, megpróbál szabadulni a zenei-versi sztereotípiák röghöz kötöttségétől, a hazai rock formanyelvének ismétlésétől, és orgona-központúságának megfelelően a klasszikus iskola hátterében meghúzódó, gyakorta szimfonikus rocknak is nevezett, tágabb hangszerelésű fordulatokat megengedő kifejezéstartomány felé közeledni. Ez a vonzódás még akkor is dicséretes, ha csak középutas — az elszakadás még nem egyértelmű, de biztató. A Korál - e lemez tanúsása szerint egyedül Balázs Ferenc érdeméül — nemcsak két évvel ezelőtti hasonmásától különbözik, de máris más, mint a többiek.
Balázs Ferenc tehát e lemez főszereplője —, ezt hangsúlyozza a fedőborító központúsága. Tizenévesen került a műfaj élvonalába és fiatalságát nemcsak kinézetében, de zenei hozzáállásában is megőrizte — játékára az egészséges szertelenség éppúgy jellemző mint a tapasztalt (és ezért bevált sémákat alkalmazó) megfontoltság. Az elektronikus billentyűpark divatja ellenére is hű maradt a Hammond orgonához és a leginkább hard-rock kategóriába sorolható Korálnak e lemezen nem a ritkán megszólaló fémes ízű gitár, hanem ez a hangszer a dominánsa. Balázs Ferenc ugyanakkor még mindig a fiatalság határozatlanságának és türelmetlen kalandkeresésének a képviselője, és jóllehet, a dalok többsége azoknak az életérzéseit ismétli, akiknek nem volt gyermekszobájuk (Fekete bárány, A másik oldalon, Talán én is megnyugodnék, Hangoddal ébreszt a szél), mégis ezt a finom líra és nem a jelmondatokban összegzett üzenet formájában teszi. Szövegíró: Horváth Attila.
A lemez másik főszereplője a legújabb tag, a dobos Dorozsmai Péter, akinek játéka máris a legjobbak szintjén említhető. Vagyis a Korál képlete: orgonafutamokra építkező szaggatott, összetett dobritmizáció, háttérjellegű kiegészítő gitár, basszusgitár-megszólalás (Fischer László, Scholler Zsolt), a lassú és gyors betétek gyakori váltakozása. Az összjáték ilyen jellegű rétegződése nem új, hiszen Brian Augertől Manfred Mannig sokan felhasználták, de a szárazabb magyar rockzenéhez szokott fülnek mégis újszerű, és miután a lemezkompozíciónak túlnyomó hányada e felfogás szerint íródott, a Korál kétéves születésnapja után közel áll ahhoz, hogy kiérdemelje a sikeres próbálkozás dicséretét.Közel áll hozzá, de nem éri el a tökéletesség szintjét: a mindvégig gyenge, színtelen ének és pár közepes dal (Fekete bárány, Tudom, én is megnyugodnék, A másik oldalon) kissé megzavarja a dicséret erejét. Így csak a lemez csúcspontjaira hagyatkozhatunk: elsősorban a közhelyek kimondásában is szorongatóan szép, zongora-vibrafon kíséretű Maradj velem, a barokkos jellegű Amit még nem mondhattam el, a legendás-fájdalmas Anyám, vigasztalj engem, és az Előszó-Utószó csillogtatja meg azokat az erényeket, amelyek kiemelhetik a Korált a hasonló zenekarok átlagában. A lemez nyolc dalából ez a többség — és ismerve a zenekar tehetségét, bizonyos, hogy a Korál előjáték tovább folytatódik."(Bálint Péter Pesti Műsor 1980. július 16.)


A számok:
01. Eloszo (instrumentalis)
02. Kiuzetes a Paradicsombol
03. Fekete barany
04. Hangoddal ebreszt a szel
05. Maradj velem
06. A masik oldalon
07. Anyam, vigasztalj engem
08. Tudom, en is megnyugodnek
09. Amit nem mondhattam el
10. Utoszo (instrumentalis)
Bonusz dalok
11. Ha kedvem tartja
12. Hazafele

Related Posts with Thumbnails